Робота з обдарованими дітьми

понеділок, 29 листопада 2021 р.

Навчання через гру

 Давно відомо, що всі види ігор важливі для розвитку та навчання дитини. Але чи можуть діти вчити англійську за допомогою гри? Відома на весь світ експерт з раннього розвитку дитини Тіна Брюс зазначає, що «навчання дітей відбувається комплексно, а не в акуратно упорядкованих стерильних боксах» (Брюс, 2015:25). Отже, відповідь – однозначне «так», діти можуть вивчити англійську граючись, так само, як через гру вони вивчають безліч інших речей.

Що ми маємо на увазі під грою?

Гра в ранньому дитинстві має безліч варіантів. З багатьма з них ви вже, напевно, знайомі. Ось  лише деякі типи ігор:

  • «брудні» ігри/ сенсорні ігри – в таких іграх діти використовують свої органи чуття, щоб досліджувати й відкривати щось нове. «Брудні» ігри можуть включати гру в грязюці або пісочниці, гру з тістом для ліплення, пластиліном, рисом, сіллю, водою, пір’ям, тканиною чи фарбами.
  • символічні ігри – у віці приблизно 8 місяців у дитини розвивається символічне мислення. Вона починає використовувати предмети, дії та ідеї у якості інших предметів, дій та ідей. Наприклад, удає, що банан – це телефон або що кошик для іграшок – це гоночний автомобіль.
  • рольові/ драматичні ігри – ці типи ігор – розширений варіант символічної гри. Діти імітують справжнє життя, приміряючи на себе чиюсь роль, копіюючи їхні дії, мовлення та ті ситуації, які вони спостерігали в реальному житті. Коли ваша дитина влаштовує чаювання зі своїми ляльками, ведмедиками чи уявними друзями – це рольова гра.
  • будівельно-конструктивна гра – зазвичай така гра включає роботу з різними матеріалами, будування чи конструювання чогось, складання, малювання та пошук комбінацій, які працюватимуть найкраще. Коли ваша дитина будує башту з блоків конструктора чи викопує тунель у піску – це будівельно-конструктивна гра.

Гра створює контекст для комунікації

За допомогою гри діти вчаться комунікувати, створюючи зв’язок між тим, що вони переживають, і словами та виразами, пов’язаними з цими переживаннями. Врешті-решт, вони зможуть застосовувати ці вирази та слова до інших подій у житті та в інших контекстах.

Активація попереднього навчання через гру

Діти активують здатність до попереднього навчання через гру. Можливо, ваша дитина вчила пісеньку про дощ. Якщо вона вийде надвір дощового дня, щоб пострибати по калюжах, це допоможе їй запам’ятати деякі слова, пов’язані з цією темою (rain (дощ), raindrops (краплі дощу), wet (мокрий), raincoat (плащ), rain boots (гумові чоботи), umbrella (парасолька), puddle (калюжа), ‘Splash! Splosh!’ («Хлюп-хлюп»)).

Наступні вправи на базі ігор дають безліч можливостей для спілкування англійською в реальних контекстах. Дитині буде простіше запам’ятати нові слова та вирази, які вона чує чи потребує в процесі гри, оскільки вони тісно пов’язані з конкретними діями.

«Брудні» ігри

  • Наповніть пакети-слайдери, які використовуються для заморожування, різними фарбами (для цього чудово підійдуть темперні фарби) та дозвольте дитині стискати та м’яти їх. Поговоріть про кольори англійською в той час, коли дитина торкається кожного пакета (blue, red, yellow – блакитний, червоний, жовтий). Помістіть два різних кольори в пакет, щоб побачити, що відбудеться, та обговоріть з дитиною кольори, що утворилися (green, orange, purple – зелений, помаранчевий, фіолетовий).
  • Зробіть ‘squishy bag’, змішавши борошно, воду та харчовий барвник у пакеті-слайдері для заморожування. Дитина отримає безліч задоволення, малюючи різноманітні геометричні форми, а ви зможете разом їх обговорити (triangle, square, circle, star – трикутник, квадрат, коло, зірка). На таких пакетах можна також малювати літери та числа. Чому б не зробити це англійською?
  • Зробіть разом тісто для ліплення та поговоріть про інгредієнти (flour, oil, water, salt – борошно, олія, вода, сіль) та дієслова на позначення дій при приготуванні – pour (наливати), mix (змішувати), add (додавати), stir (перемішувати). Спробуйте приготувати таке тісто за ось цим дуже простим рецептом. Коли тісто буде готове, ваша дитина зможе з ним гратися (flatten - розкатувати, roll - скатувати, squish - стискати, pinch - щипати), вкладати його у формочки або ліпити своїх улюблених героїв чи тварин та описувати їх (head (голова), arms (руки), legs (ноги), body (тулуб), hair (волосся), face (обличчя), wings (крила), tail (хвіст)).
  • Долучіться до гри дитини у пісочниці та поговоріть про те, з чим вона зараз грається (bucket (відерце), spade (лопатка), shell (мушля), stone (камінь)), що вона ліпить (castle (замок), tower (башту), road (дорогу)) та текстури (wet (мокрий), dry (сухий), runny (рідкий), lumpy (грудкуватий)).  

Рольові ігри

  • Повторіть назви різних елементів одягу та аксесуарів: dress (сукня), skirt (спідниця), shirt (сорочка), trousers (штани), leggings (легінси), boots (чоботи), shoes (туфлі), cape (капюшон), crown (корона), sword (меч), belt (пояс), buttons (ґудзики), collar (комір), sleeve (рукав). Ви також можете повторити назви частин тіла, коли допомагатимете дитині вбиратися в її улюблений костюм: Put your right arm in this sleeve, now your left arm. (Просунь праву руку в рукав, тепер ліву). Put the boots on your feet. (Взуй на ноги чоботи). Put the belt around your waist, and the cape around your neck. (Застібни меч навколо пояса, а накидку навколо шиї).
  • Уявіть, що ви вийшли на пікнік з уявною або пластмасовою їжею та речами для пікніка. Використайте цю можливість, щоб поговорити про їжу та напої (sandwich, cake, juice, apple – сендвіч, пиріг, сік, яблуко) та столові прибори (plate, spoon, cup – тарілка, ложка, чашка). Якщо ж вам більше до вподоби ідея з чаюванням замість пікніка, можете переглянути цевідео про чаювання на День народження та завантажити корисні вирази для участі в чаюванні на сайті Британської Ради LearnEnglish Kids.
  • Дайте дитині можливість бути в грі лідером та подивіться, до чого це призведе, адже дуже часто дитяча уява набагато жвавіша, ніж наша, і те, що вам видається просто старою коробкою, може раптово виявитися ракетою, що ось-ось полетить у космос! Якщо ваша дитина візьме вас у космос із собою, поговоріть про the Sun (сонце), the Moon (місяць), the planets (планети) (Mercury (Меркурій), Jupiter (Юпітер), Earth (Землю), Venus (Венеру), Mars (Марс), Neptune (Нептун), Uranus (Уран), Saturn (Сатурн) та stars (зірки) англійською.
  • Зробіть разом фортецю з того, що знайдеться вдома, та поговоріть про те, що ви для цього використовуєте (pillows (подушки), blanket (ковдра), towel (рушник), cushion (диванні подушки)) та елементи фортеці (door (двері), window (вікно), roof (дах), moat (рів)). Це також конструктивна гра, яка допомагає розвинути навички критичного мислення та комунікативні навички вашої дитини.

Мовленнєві ігри

Перед тим, як вивчити, які звуки відповідають літерам, та з яких звуків творяться слова, діти мають навчитися розпізнавати звуки в їхньому повсякденному оточенні. Звуконаслідування – чудовий спосіб гратися зі звуками, які нас оточують, а також експериментувати з непростими звуками англійської мови. І найкращий спосіб це зробити – звичайно ж, гра. Допоможіть дитині побудувати ферму з іграшок, які в неї є, кубиків та будь-яких матеріалів, які знайдуться у вас вдома, і спробуйте повідтворювати звуки англійської, які не завжди відповідають звукам в українській мові – moo (мукання) корови, щоб попрактикувати довгий звук ‘oo’, baa (бекання) овець та quack (крякання) качок, щоб відтворити короткий звук ‘a’, tweet tweet (цвірінькання) пташок, щоб відтворити довгий звук ‘ee’, swish (шелест) трави чи swoosh (шум) вітру, щоб повторити звук ‘sh’, дзижчання бджоли (zzzzzzzz) для практики звуку ‘z’ та vroom (ревіння) трактора, щоб попрактикувати вимовляти звук ‘v’.

Немає коментарів:

Дописати коментар